Young Adult

Boganmeldelse: Papirprinsessen

Papirprinssen er skrevet af Erin Watt og originalt udgivet i 2016, og udkom på dansk i 2017 på Forlaget Flamingo.

Hørt som lydbog.

Det første, der slår mig, når jeg googler informationer om den her bog (forlag, udgivelses år osv) er et google hit der siger ’’Goodreads choice award for bedste romantik’’, men helt ærligt. Det her er ikke en romantik..

17årige Ella mistede sin mor som 15årig og har aldrig kendt sin far. Da hendes mor var kræftsyg, strippede Ella for at få råd til moderens medicin, og efter moderens død fortsatte hun med det for at have penge til at forsøge sig selv. Det eneste Ella drømmer om er, at færdiggøre high school, få en god uddannelse og et ’’almindeligt’’ liv. Alle hendes planer bliver vendt op og ned, da Callum Royal dukker op på hendes skole, og siger, han er hendes værge. I hans papirer står der, at hendes far og mor begge er døde, og at han står som værgen, da han var faderens bedste ven. Ella forsøger umiddelbart at stikke af, men bliver fundet af Callum på stripklubben, og derefter bliver hun i bund og grund kidnappet (båret ud af klubben og det hele) af et fremmed menneske, og lovet 10.000 dollars om måneden for at blive hos ham og færdiggøre high school. Callum har så fire sønner, hvor den ene af disse har en stor indflydelse på Ellas liv hos familien Royal. Virkelig dårlig indflydelse.

Jeg hørte den her lydbog på én dag. Jeg ville prøve at se, om jeg kunne sidde på arbejde og scanne bøger ind og høre lydbog uden at tabe koncentrationen. Og det gik helt fint. Det fungerede faktisk super, og jeg glæder mig til at gøre det noget mere.

Men for at komme tilbage til romantik-delen. Ja, meget af bogen handler i bund og grund om en forelskelse, men jeg kan simpelthen ikke kalde den her bog for en bog om romantik. Det gør mig faktisk næsten lidt vred. Det er en young adult bog, og normalt er jeg ikke så meget til den genre, men gav alligevel denne en chance. Og historien synes jeg egentlig var spændende nok. Men jeg har super svært ved at den bliver kaldt en romantik, for den måde Reed behandler Ella på igennem hele bogen, er der absolut intet romantisk over. Man kan simpelthen ikke sætte en bog ind på en romantik-genre, når den nærmere handler om ungdom, nedgørelse af kvinder (meget), overgreb, psykisk terror osv. Det er simpelthen ikke ok, at proppe den illusion ind i unge menneskers hoveder, at forelskelse og kærlighed fungerer sådan her. Nej venner. Nej, hvis et mennesker behandler dig som Reed behandler Ella, så smutter du. Ret hurtigt. Young adult er for 13+, og som litteratur til den alder, synes jeg den er rimelig langt ude.

Når det så er sagt, så syntes jeg, at selve historien var spændende nok imens jeg lyttede. Jeg så frem til at finde ud af hvad der ville ske, og jeg kunne i bund og grund godt lide Ella. Dog fandt jeg også bogen en anelse overdrevet og urealistisk til tider, bøger må godt være urealistiske, men den her var det på en utroværdig måde.

Jeg kunne brokke mig mere. Men det bliver anmeldelsen sgu nok lidt drænende af, så jeg vil stoppe og sige det er en ok bog, men med et spøjst plot og med et virkelig langt ude syn på kærligheden. Ja jeg ved godt man forelsker sig i idioter, at man lader en man elsker fucke en helt op. Det er lige præcis det der er problemet. Det romantiseres her. Det er ikke romantisk. Det er ulideligt. Og jeg synes ikke en gang hun vender op og ned på det med slutningen, som jeg ikke vil røbe.

Fortæl mig endelig om i fik andet ud af den. Det kan jeg sikkert godt bruge.

★★