Boganmeldelser

Boganmeldelse: Der bor hollywoodstjerner på vejen

”Der bor hollywoodstjerner på vejen” er skrevet af Maria Gerhardt og blev udgivet på People’s Press i 2014.

Hørt som lydbog.

Åh jeg elsker, at jeg kan høre lydbøger, mens jeg arbejder. Det er altså lige mig. Jeg har aldrig været fan af lydbøger egentlig. Jeg kan godt lide at lave mine egne fortolkninger af stemmer og tryk på ord, meeeen når jeg sidder og scanner bøger i 6 timer, så er det sgu meget lækkert, at kunne ”læse” en bog imens. Og denne gang blev det så til denne her.

Egentlig mest, fordi den hoppede frem på forsiden på Storytel, og fangede mig med den fine forside.

Det første, der slog mig var altså oplæseren. Normalt er jeg ret ligeglad med hvilket køn oplæseren har, det plejer at gå uanset. Men lige ved den her bog må jeg altså sige, at det virkelig burde have været en kvinde. Det er simpelthen for mærkeligt, og jeg havde svært ved at abstrahere fra, at en mand fortalte historien, når den handlede om brystkræft. Jeg prøvede at glemme det. Det skete ikke.

Nu til bogen.

Der er ingen tvivl om, at Maria havde noget at fortælle. Bogen er barsk og rørende. Den er samtidig vigtig, fordi den fortæller om noget, vi i Danmark har så ufattelig svært ved at tale om. Jeg mener ikke kræft som en generel ting, det snakker vi sgu hele tiden om. Men det personlige i kræft. Følelserne, sorgen, frygten, trætheden, den måde man er nødt til at være egoistisk på, at man ikke kan være der ordenligt for sine børn osv osv. Det er sindssygt svært at tale om virkeligheden på den måde. Den er svær at håndtere. Men Maria fortalte om den. Og meget ærligt endda. Dét er jeg meget imponeret over.

Vi følger hele forløbet. Fra en knude, der blev ignoreret. Til hun fik at vide, at det var kræft – til hospitalet – til strålerne – til håret der faldt af – til hendes dreng der slår hende, fordi hun ikke kan lege med ham – til rejsen til et andet land for hjælp – til håret der gror ud igen og til raskmeldelsen. Det er et meget hårdt forløb at følge.

Jeg har lært sindssygt meget om kræft og mennesket med kræften af den her bog. Jeg vidste for eksempel ikke, at huden kunne blive solskoldet af strålerne. Jeg har ikke tænkt over, hvor meget man er overladt til egne tanker. Og så er jeg begyndt at tænke meget over måden at være over for folk på. Det er sindssygt vigtigt.

Egentlig synes jeg ikke bogen er særlig velskrevet, litteraturmæssigt. Det er ikke kunst, og jeg vil ikke kalde det en roman. Men det er en vigtig fortælling, og selvom den ikke taler til mig kunstnerrisk, så rørte den mig stadig rigtig meget. Jeg synes bogen er værd at læse.. Især fordi, det er så sindssygt vigtigt, at vi ikke tier om det svære. Og med det mener jeg ikke kun kræft. Alt, som i samfundet er blevet til noget, vi selv skal klare. Det skal vi ikke.

Må Maria hvile i fred. ❤

★★★★