Boganmeldelser, Roman

Boganmeldelse: Italiensvej

Hørt som lydbog.

Italiensvej er skrevet af Anna Grue handler om unge Vittoria, der flygter fra noget i sit hjemland til Danmark med et lille spædbarn. Massimo. De kører i hendes bil hele vejen, og stoppet få gange før de ankomme til København, hvor hun lejer sig ind på et hotelværelse. Her møder hun Conny, en nysgerrig, spontan og energisk ung kvinde, der bliver Vittorias første bekendtskab i det ellers ret fremmede land.
Vittoria skal kunne forsøge Massimo, og søger derfor et job på Italiensvej som husbestyrinde, som hun får. Derefter er livet noget af et galopløb for den unge Vittoria, men jeg vil ikke røbe mere for jer, der ikke har læst den.

Det her er første gang, jeg virkelig var glad for at høre lydbogen i stedet for at læse bogen. Som sagt i tidligere anmeldelser, er jeg begyndt at høre lydbøger, mens jeg er på arbejde. Og det er jeg super fan af. Den sidste lydbog jeg hørte (Der bor hollywoodstjerner på vejen) var jeg ret frustreret over. mest fordi, at hp var en kvinde med brystkræft, og den blev læst op af en mand. Det fungerede bare ikke for mig. Men den her! Åh hvor var det fantastisk. Oplæseren kunne italiensk, og snakkede derfor med accent, når Vittoria snakkede. Når der var noget, der blev sagt på fuldt italiensk, så kunne hun det også. Det var simpelthen så fedt! Dén troværdighed havde jeg ikke selv kunne give Vittoria.

Historien er rigtig god. Den har et godt tempo, og mange op- og nedture, i den forstand, at den ofte skifter i mellem at have en masse tempo og at stå lidt mere stille. Det fungerer rigtig godt. Udover det er karaktererne også meget troværdige. Vittoria er stærk og modig. Men hun er også meget skeptisk, hun stoler ikke rigtig på nogen, og hun vil gøre alt for at beskytte Massimo. De andre karakterer er virkelig danske. Man kan tydeligt fornemme dem i mennesker, man kender. Selvom den slet ikke foregår i vores tid.

Jeg var faktisk ret grebet af historien. Mere end hvad jeg havde regnet med. Jeg glædede mig til, når jeg havde tid til at lytte. Og jeg har ved de andre kun lyttet på job, men med den her lå jeg også flere gange derhjemme og bare lyttede. Det var simpelthen så rart. Nu er jeg også mere nysgerrig på Anna Grue. Hun har jo vandret omkring her i bogbloggerverdenen i noget tid. Men da jeg ofte er til de mere poetiske og mørkere historier, havde jeg ikke helt regnet med at denne ville fange mig. Men altså, hvem elsker ikke bøger med stærke kvindelige hovedroller? Det ER altså fedt!

Jeg var lidt ærgerlig over den måde den endte på. Lidt for happy til min smag, men ja. Jeg ku lide bogen, og jeg tror faktisk de fleste bogelskere vil synes om den og få noget ud af den. Derfor kvitterer jeg med fire ud af fem stjerner.

★★★★