Boganmeldelser, Bogsnak

Boganmeldelse: Det Europæiske Forår

Det Europæiske Forår er skrevet af Kaspar Colling Nielsen og udkom i 2017 på Gyldendal.

Endnu en science fiktion roman faldt fra Collings hånd sidste år og landede selvfølgelig på et tidspunkt i min postkasse. Jeg har været meget betaget af både Mount København og Den Danske Borgerkrig 2018-24 da begge bøger har elementer, som giver enormt god mening i forhold til hvilket samfund, vi er på vej ind i, og samtidig også har nogle skæve vinkler, der kan virke helt tossede, men dog alligevel ikke. Af samme grund skulle jeg også have Det Europæiske Forår. Jeg var især sikker efter jeg hørte Colling fortælle om den på Bogforum sidste år, hvor han beskrev en scene i bogen, hvor galleristen Stig ser chokeret på, mens hans hund jager og dræber en hel koloni af kaniner som et vredt vildt dyr efterfulgt af et stolt kig op på ejeren. Colling har altid været god til dramatisk håbløshed.

Denne bog er anderledes end hans andre, og anderledes end andet jeg har læst før. Der er faktisk en del hovedpersoner, som vi følger på skift. Galleristen Stig, en lettere selvoptaget Københavner-snob, der stadig lever højt på sin punkertid på Floss, selvom der intet punk er over hans nuværende tilværelse. Hans kone Elisabeth, som vi følger i forbindelse med hendes arbejde på forskningscenteret på Holland, hvor hun arbejder på at gøre dyr mere menneskeligt-intelligente i form af en mikrochip på hjerneskallen, der skal hjælpe deres udvikling. Emma, deres datter der kæmper med spiseforstyrrelse, frihed, kærlighed og uddannelse. Og så Christian, den middelaldrende kunstner, der udstiller hos Stig og som forelsker sig i en retarderes ung kvinde, uden at vide, at hun er retarderet og derefter besættes af hende. Derudover er to vigtige karakterer i denne bog også skaden Wilhelm og Hunden Jack, der har et usædvanligt venskab, der begyndte allerede før de kunne tale.

Alle personerne i bogen er faktisk en anelse irriterende. Ikke på en måde, der gør bogen irriterende at læse, men på en meget troværdig måde. De repræsenterer alle sammen nogle typer i vores samfund, der er meget let genkendelige, og de udtrykker allesammen selvoptagelsen, stressen og ulykkeligheden, der huserer i vores samfund pt. De er virkelig godt skruet sammen alle sammen, og endnu en gang har Colling imponeret mig med sine karakterer.

Det samfund Colling stiller op i bogen er slet ikke så underligt, som man måske skulle tro. Colling forholder sig til nutiden, til måden vi behandler hinanden på, og skriver historier der skræmmer, fordi vi godt ved, at en hel del af disse ting sagtens kan blive en realitet. De problemstillinger der er i samfundet og som personerne gennemgår i bogen er vigtige. Colling har et godt tag på virkeligheden, og jeg tror han formår at forudse en del i ligeså høj grad som Svend Åge Madsen.

Desværre synes jeg at den ”ukendte” fortæller fyldte for meget i bogen. Der var så mange forklaringer på alt muligt, som ikke kom fra karaktererne, og jeg ville ønske han ville have snoet de forklaringer på ting i samfundet ind i noget som karaktererne udtrykte i stedet for at have en ekstra stemme, der føltes meget fremmed i bogen. Det var ærgerligt, men heldigvis ødelagde det ikke min oplevelse, da jeg var færdig med bogen. Jeg ved dog ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til slutningen, og sidder lidt tilbage med en følelse af at mangle noget. Men det behøver selvfølgelig ikke at være skidt.

Jeg vil slutte med at sige, at jeg fortsat vil læse alt Colling bringer med sig. Han er skarp, opmærksom og en dygtig forfatter. Jeg kan kun smide 3 stjerner efter denne, men den er absolut stadig værd at læse (og vigtig. Please læs den).

★★★